Flaneren in Samara

Posted: July 16, 2011 in Reisverslag, Reizen, Russia, Travel, Vakantie
Tags: , , , , ,

‘Oh Samara, kleine stad. Ik voel me opgejaagd, sta me toe hier uit te rusten’. Zo gaan de eerste regels van een Russische meezinger. Een lied uit vervlogen tijden, want Samara is niet meer klein. Zoveel is me wel duidelijk als ik de stad binnenrijd. Vervallen flatgebouwen afgewisseld met vervuilende industrie rijgen zich aaneen. Zes uurtjes heb ik opgevouwen gezeten in een hete, lokale bus. Het mag dan niets zijn vergeleken met de, ongetwijfeld, barre reiscondities van destijds. Desondanks deel ik de blijdschap van de reizigers uit die tijden. De koelte van de Wolga lonkt net als de stranden aan haar oevers.

   

Op het busstation geeft een thermometer een schrikbarende 46 graden Celsius aan. De taxichauffeurs ontwaken dan ook met moeite uit hun siësta. Liever zouden ze onder de boom blijven liggen. Misschien is dit de reden dat ze een woekerprijs vragen? Ik negeer ze en besluit een trolleybus te nemen. Die rijden altijd en overal. Als ik instap, glimlacht de conductrice zelfs een ‘welkom in Samara’ naar me. Ik glimlach, blij verrast, terug.

Wel voel ik me nog steeds opgejaagd. Het is te heet om aan iets anders te denken dan aan een verkoelende zwempartij. Maar tot nu toe van de Wolga geen spoor. In plaats hiervan zie ik oude en vervallen houten huizen. Die moeten ’s zomers toch veel te warm zijn om in te wonen? En ’s winters toch veel te koud? Her en der zie ik de uivormige torens van orthodoxe kerken. Die zijn overal in Rusland, maar ze blijven evengoed bekoren. Het valt me op dat overal wordt gebouwd en gerenoveerd. Volop actie om van deze stad een parel aan de Wolga te maken.

Als ik eindelijk de rivier zie, verdwijnen al mijn gedachten spontaan. Het doel is bereikt. Inwendig schreeuwend van vreugde rep ik mij naar het water. Eindelijk. Zwemmen in de Wolga. Wat wenst een mens nog meer? Niets! Dit is de beste plek om de rest van de middag en de avond door te brengen. Zoveel is wel zeker. En met mij denken velen hetzelfde. Want het strand is vol.

Wanneer, laat op de avond, de temperatuur naar een draaglijker niveau daalt, laat ik het strand voor wat het is en besluit mijn zwembroek in te wisselen voor een flaneeroutfit. Samara schijnt namelijk, zo heb ik zelfs in Moskou gehoord, in een hevige tweestrijd te zijn verwikkeld met Volgograd als het gaat om waar de mooiste vrouwen van het land wonen. Als dit geen veelbelovend vooruitzicht is?

                                          

Langs de oever van de Wolga is een kilometerslange promenade aangelegd. De plek waar op zwoele zomeravonden half Samara haar vertier vindt. Ook voor de lokale schonen is dit een uitgelezen plek om hun flaneerkunsten te vertonen. Ik koop, net als de Russen, een fles bier in een kiosk en zetel me op een bankje. Ik realiseer me dat het met mijn integratieproces bepaald de goede kant opgaat. Als ik binnenkort maar niet ophoud met glimlachen, schrik ik. Links en rechts van me schalt muziek uit luidsprekers. De lokroep van de vele openluchtbars. Voorlopig aan dovemansoren gericht. Hun tijd is nog niet aangebroken.  

Skaters. Fietsers. Jonggeliefden hand in hand. Prachtige vrouwen in met zorg geselecteerde outfits. Paris Hiltonachtige hondjes. Allemaal laten ze vol overtuiging zien wat ze in huis hebben. Ergens doet het denken aan een willekeurige boulevard in het zuiden van Europa. Toch is het anders. Daarvoor zorgt de Russische muziek vanuit de strandtenten, de rook van de geroosterde sjaslieks en de vele bierdrinkende mannen die in een slobberige joggingbroek en met ontbloot bovenlijf rondstruinen.

Leave a Reply

