Tigray kerken

Posted: February 22, 2011 in Ethiopia, Reisverslag, Reizen, Travel, Vakantie
Tags: , , , , , ,

Naar de kerk op een zondagochtend in Nederland, het is lang geleden. Maar wat ik mij er nog van herinner is vooral de saaiheid van het gebouw (protestants inderdaad) en de langdradige preken, met als centrale thema hel en verdoemenis, van de dominee. Een grotere tegenstelling met de kerken in Tigray, een gebied in het noorden van Ethiopie nabij de grens met Eritrea, is werkelijk niet mogelijk. En dan heb ik het niet eens over het feit dat ik de priesters van deze orthodoxe kerken niet kan verstaan. Ik doel vooral op de de waanzinnige lokaties van deze kerken.

                

De, naar alle waarschijnlijkheid, oudste kerk van Ethiopie, Debre Damo, is hiervan een goed voorbeeld. Volgens de legende liep Abuna Aregawi, één van de heilige mannen van de Ethiopische orthodoxe kerk, rond in deze omgeving toen hij een plateau zag dat uitstekend geschikt leek om een kerk te bouwen. Hij bad daarom tot God voor hulp en, genadig als Hij is, liet God een enorme python uit de hemel neerdalen die de heilige zonder enige moeite op het plateau tilde. En zo kon de heilige hier een kerk bouwen. Het probleem is dat iedereen die tegenwoordig deze kerk wil bezoeken natuurlijk vergeefs wacht op een uit de lucht vallende python die vervolgens, zonder noemenswaardige inspanning, de pelgrim of toerist op het plateau tilt. Het willen bezichtigen van deze kerk vereist nu flink wat klimwerk. Met behulp van een touw, dat met heel veel fantasie wel iets op een python gelijkt, en de mankracht van een monnik (of meerdere in mijn geval) kan een bezoeker op het plateau, zo’n 15 meter hoger geraken. Het vereist wat handigheid en lef maar de beloning is niet bepaald protestants te noemen. Want eenmaal op het plateau blijkt dat er niet alleen een kerk is gebouwd maar dat in de loop der eeuwen een heel dorp is ontstaan met woningen voor de 80 monniken, grazige weiden voor de koeien (die letterlijk op het plateau worden getakeld), moestuinen en alles wat meer nodig is om de monniken zelfvoorzienend te laten zijn. Hier hebben ze werkelijk alles wat ze begeren. En dat vrouwen niet tot hun begeerten behoren, mag duidelijk blijken uit het gegeven dat, tot op heden, dit gehele plateau verboden terrein is voor vrouwelijke toeristen en pelgrims incluis.

         

Maar Debre Damo is slechts een opwarmer en valt volkomen in het niet bij de waanzinnigheid van de lokatie van Abuna Yemata Guh. Na een wandeling van zo ongeveer 45 minuten steil bergop zijn vooral de laatste vijf minuten hemeltergend angstaanjagend. Afgronden links en rechts van honderden meters diep en ik balanceer, kruipend moet ik toegeven, op een paadje van minder dan een meter breed richting kerk. Van mijn gids mag ik alleen maar naar boven kijken en vooral niet naar beneden. Hij is bang dat de afgronden mij doen verstijven en ik niet meer voor- en achteruit durf. Ik kijk dan ook niet maar toch voel, ruik, zie en hoor ik de diepte. Mijn knietjes knikken en mijn handen zijn kletsnat, niet bepaald handig op dit moment. Maar moeder natuur regeert en ik kan het niet stoppen. In mijn gedachten roep ik God aan, toch wel een unicum om dit al te doen alvorens een kerk te betreden. Trouwens, Shiva, Allah en boeddha roep ik evengoed om hulp tijdens deze klim. Geen idee of ze me daadwerkelijk helpen maar wat ik wel weet is dat ik zonder mijn gids kansloos ten onder zou gaan. Of zou het allemaal zo bedacht zijn?Eerst een tocht door de hel alvorens de hemelse geneugten van de kerk te mogen proeven? En zouden slechts de slechteriken deze barre tocht niet overleven? Mocht dit het geval zijn dan mag ik mijzelf sindsdien tot de niet-slechten rekenen, een meevaller! Hoe dan ook, zelden, nee nooit, ben ik zo blij geweest een kerk te bereiken!

De preek van de priester (hoe vaak heeft hij deze beklimming overleefd?) laat ik me met graagte welgevallen. Ik ben immers in de hemel! Alleen jammer dat ik, om op aarde terug te kunnen keren, eerst weer door de hel moet.

Leave a Reply

